Javascript - Tipuri de date
In acest articol o sa discutam despre tipurile de date pe care le putem stoca si manipula intr-un program scris in javascript.
Exista 6 tipuri de date de baza ce pot fi impartite in 3 mari categorii: primitive, compuse si speciale.
-
Primitivele sunt
-
siruri de caractere
-
numere
-
boolean (true/false)
-
-
Compusele sunt
-
obiecte
-
vectori
-
functii
-
-
Specialele sunt
-
undefined
-
null
-
Tipurile de date primitive stoca o singura valoare la un moment dat, pe cand cele compuse pot stoca colectii de date cat si entitati mai complexe.
Sir de caractere (string)
Acest tip de date este folosit pentru a salva un sir de caractere. Un sir de caractere poate fi salvat folosind atat ghilimele simple cat si ghilimele duble:
var a = 'Salutari comunitatii Invata-Programare.ro'; var b = "Salutari comunitatii Invata-Programare.ro";
Numere
Acest tip de date este folosit pentru a salva un numar, pozitiv sau negativ, cu sau fara zecimale sau chiar exponential:
var a = 21; var b = 2.71828; var c = 1.43e+6; // egal cu 1430000 sau 1.43e6 var d = 1.43e-6; // egal cu 0.00000143
De asemenea, avem si valori speciale precum Infinity, -Infinity sau NaN.
putem obtine aceste numere in calcule precum:
console.log(3/0); // Inifity console.log(-3/0); // -Infinity console.log("sir de caractere"/2); // NaN
Boolean
Acest tip de date se refera 2 valori, true si false.
var citeste = true; var doarme = false;
Aceste valori apar ca si rezultat al comparatiilor, de exemplu:
var a = 5; var b = 10; console.log(a>b); // false console.log(a<b); // true
Undefined
Acest tip de date poate avea o singura valoare, undefined. Aceasta apare in diverse momente, de exemplu incercam sa afisam o variabila ce nu a primit o valoare:
var a; console.log(a); // undefined
Null
Alt tip special de date ce poate avea o singura valoare, null.
var a = null; console.log(a); // null
Obiecte
Obiectele reprezinta un tip de date ceva mai complex ce iti permite sa stochezi o colectie de date.
Un obiect poate contine proprietati, proprietati ce pot avea valori precum siruri de caractere, vectori, numere, boolean, etc.
Am sa pun aici un exemplu pentru a intelege ce vreau sa explic:
var obiectGol = {}; var persoana = {"nume": "Mihai", "varsta": 20, "profesie": "programator"}; // sau putem sa il aranjam astfel incat sa inteleg mai bine var site = { "nume": "Invata-Programare", "adresa": "www.invata-programare.ro", "numar_tutoriale": "100" };
De asemenea, putem omite ghilimele cheilor:
var site = { nume: "Invata-Programare", adresa: "www.invata-programare.ro", numar_tutoriale: "100" };
Vectori (array)
Un vector este un tip de obiect folosit pentru salvarea mai multor valori intr-un singur obiect. Fiecare valoare din vector are o pozitie numerica (index) si poate contine o valoare de orice tip. Index-ul unui vector incepe de la 0, astfel incat primul element este arr[0], nu arr[1].
var culori = ["Rosu", "Verde", "Mov", "Albastru"]; var orase = ["Toronto", "New York", "Iasi"]; console.log(culori[0]); // va afisa Rosu console.log(orase[2]); // va afisa Iasi
Functii
O functie este un obiect apelabil ce executa un bloc de cod. Din moment ce functiile pot fi considerate obiecte este posibil sa asignat o functie ca valoare a unei variabile:
var salutari = function(){ return "Salutari comunitatii Invata-Programare.ro"; }; console.log(typeof salutari); // va afisa function console.log(salutari()); // va afisa Salutari comunitatii Invata-Programare.ro