Javascript - Tipuri de date

Stefanescu Mihai Stefanescu Mihai Javascript cu 3 luni în urmă
Fii primul care comenteaza!

In acest articol o sa discutam despre tipurile de date pe care le putem stoca si manipula intr-un program scris in javascript.

 

Exista 6 tipuri de date de baza ce pot fi impartite in 3 mari categorii: primitive, compuse si speciale.

 

  • Primitivele sunt

    • siruri de caractere

    • numere

    • boolean (true/false)

  • Compusele sunt

    • obiecte

    • vectori

    • functii

  • Specialele sunt

    • undefined

    • null

 

Tipurile de date primitive stoca o singura valoare la un moment dat, pe cand cele compuse pot stoca colectii de date cat si entitati mai complexe.

 

Sir de caractere (string)

 

Acest tip de date este folosit pentru a salva un sir de caractere. Un sir de caractere poate fi salvat folosind atat ghilimele simple cat si ghilimele duble:

var a = 'Salutari comunitatii Invata-Programare.ro'; 
var b = "Salutari comunitatii Invata-Programare.ro";

Numere

 

Acest tip de date este folosit pentru a salva un numar, pozitiv sau negativ, cu sau fara zecimale sau chiar exponential:

var a = 21; 
var b = 2.71828; 
var c = 1.43e+6; // egal cu 1430000 sau 1.43e6 
var d = 1.43e-6; // egal cu 0.00000143

De asemenea, avem si valori speciale precum Infinity, -Infinity sau NaN.

putem obtine aceste numere in calcule precum:

console.log(3/0); // Inifity 
console.log(-3/0); // -Infinity
console.log("sir de caractere"/2); // NaN

Boolean

 

Acest tip de date se refera 2 valori, true si false.

var citeste = true; 
var doarme = false;

Aceste valori apar ca si rezultat al comparatiilor, de exemplu:

var a = 5; 
var b = 10; 
console.log(a>b); // false 
console.log(a<b); // true

Undefined

 

Acest tip de date poate avea o singura valoare, undefined.  Aceasta apare in  diverse momente, de exemplu incercam sa afisam o variabila ce nu a primit o valoare:

var a; 
console.log(a); // undefined

Null

 

Alt tip special de date ce poate avea o singura valoare, null.

var a = null; 
console.log(a); // null

Obiecte

 

Obiectele reprezinta un tip de date ceva mai complex ce iti permite sa stochezi o colectie de date.

 

Un obiect poate contine proprietati,  proprietati ce pot avea valori precum siruri de caractere, vectori, numere, boolean,  etc.

 

Am sa pun aici un exemplu pentru a intelege ce vreau sa explic:

var obiectGol = {}; 
var persoana = {"nume": "Mihai", "varsta": 20, "profesie": "programator"}; 
// sau putem sa il aranjam astfel incat sa inteleg mai bine 
var site = { 
    "nume": "Invata-Programare", 
    "adresa": "www.invata-programare.ro", 
    "numar_tutoriale": "100" 
};

De asemenea, putem omite ghilimele cheilor:

var site = { 
    nume: "Invata-Programare", 
    adresa: "www.invata-programare.ro", 
    numar_tutoriale: "100" 
};

Vectori (array)

 

Un vector este un tip de obiect folosit pentru salvarea mai multor valori intr-un singur obiect. Fiecare valoare din vector are o pozitie numerica (index) si poate contine o valoare de orice tip. Index-ul unui vector incepe de la 0, astfel incat primul element este arr[0], nu arr[1].

var culori = ["Rosu", "Verde", "Mov", "Albastru"]; 
var orase = ["Toronto", "New York", "Iasi"]; 
console.log(culori[0]); // va afisa Rosu 
console.log(orase[2]); // va afisa Iasi

Functii

 

O functie este un obiect apelabil ce executa un bloc de cod. Din moment ce functiile pot fi considerate obiecte este posibil sa asignat o functie ca valoare a unei variabile:

var salutari = function(){ 
    return "Salutari comunitatii Invata-Programare.ro"; 
}; 
console.log(typeof salutari); // va afisa function 
console.log(salutari()); // va afisa Salutari comunitatii Invata-Programare.ro

 

Avem un cod de conduita.
Folosim cookie-uri pentru a oferi functionalitatile critice ale aplicatiei Invata-Programare. Folosim cookie-uri si pentru a analiza traficul, pentru care e nevoie de consimtamantul dvs. explicit.